رد شدن به محتوای اصلی

افزایش شمار اعدام شدگان؛ گزارشی از اعدام ۷ زندانی در زندان قزلحصار کرج


خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز گذشته، زندان قزلحصار کرج شاهد اجرای حکم اعدام دستکم هفت زندانی بود. از میان این افراد، سه زندانی با اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر، دو زندانی به اتهام قتل و دو زندانی نیز از بابت اتهام تجاوز به عنف، به چوبه دار آویخته شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز گذشته، دستکم هفت زندانی در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

بر اساس گزارش پیشین هرانا، از میان این زندانیان احمد نارویی، محمد نارویی و کامران سقایی از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر توسط دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بودند. همچنین دادگاه کیفری، دو زندانی اعدام شده دیگر که تبعه کشور افغانستان بودند را به اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم کرده بود. دو زندانی اعدام شده دیگر نیز بابت اتهام قتل حکم اعدام دریافت کرده بودند که هویت یکی از آنها، آرمان هدایتی توسط هرانا احراز شده است.

احمد نارویی، محمد نارویی اهل سیستان و بلوچستان و کامران سقایی، اهل خرم آباد بودند. آقایان نارویی پیشتر بابت حمل ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر از نوع شیشه، در تهران بازداشت و سپس توسط دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بودند. کامران سقایی نیز بابت حمل ۷۰۰ کیلوگرم مواد مخدر مرفین در شهریار بازداشت و سپس حکم اعدام دریافت کرده بود.

جزییات پرونده تعداد دیگری از این افراد که توسط روزنامه اعتماد اعلام شده است، در پی می آید.

در گزارش این روزنامه در خصوص دو زندانی متهم به قتل آمده است، پیشتر تنی از آنها در سال ۱۳۸۶ پدرش را طی یک درگیری خانوادگی به قتل رسانده بود. او ابتدا قصد داشت دختر ۱۰ ساله برادرش را به قتل برساند تا از برادرش انتقام بگیرد، اما در نهایت پدر خود را نیز به قتل رساند. پس از محاکمه و صدور حکم اعدام، این فرد یک بار توانست مهلتی از اولیای دم بگیرد، اما با پایان این مهلت و عدم موفقیت در کسب رضایت، حکم اعدام او اجرا شد.

دومین فرد، مردی بود که در سال ۱۴۰۰ همسایه‌اش را به دلیل اختلافات شخصی به قتل رسانده و جسد او را سوزانده بود. پس از محاکمه و تلاش‌های بی‌نتیجه برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول، حکم اعدام او نیز اجرا شد.

اعتماد همچنین بدون اشاره به هویت زندانیان افغانستانی، نوشت که آنها به اتهام تجاوز گروهی به زنی در سال ۱۳۹۸ در غرب تهران محکوم به اعدام شده بودند. این اقدام زمانی صورت گرفت که زن مورد اشاره برای بازدید یک خانه ویلایی به آنجا رفته و مورد تجاوز هفت مرد تبعه افغانستان قرار گرفت. از این گروه، شش نفر به اعدام محکوم شدند که دو نفر هفته گذشته و دو نفر دیگر دیروز اعدام شدند. دو متهم دیگر این پرونده در انتظار اجرای حکم اعدام خود در زندان بسر میبرند.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طی بازه زمانی ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۸ اکتبر ۲۰۲۴، دست کم ۸۱۱ شهروند شامل ۴ کودک-مجرم در زندان های ایران اعدام شدند. این رقم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، حدود ۲۳.۰۶% افزایش داشته است. از این میزان حکم ۴ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین در این مدت، ۱۸۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند که شامل صدور ۳ حکم اعدام در ملاعام است. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۵۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب چرا خدا وجود ندارد آرمین نوابی

دانلود کتاب چرا خدا وجود ندارد نوشته آرمین نوابی

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت آگاه صادقی، شهروند بهائی

        خبرگزاری هرانا – آگاه صادقی، شهروند بهائی ساکن بوکان علیرغم گذشت حدود سه هفته از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر میبرد. بی خبری از وضعیت این شهروند، افزایش نگرانی های خانواده و نزدیکان وی را در پی داشته است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آگاه صادقی، شهروند بهائی کماکان در بازداشت بسر میبرد. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “آقای صادقی حدود سه هفته پیش توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت شد. پیگیری نزدیکان این شهروند بهائی جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت و محل نگهداری وی تاکنون بی نتیجه بوده است، امری که به افزایش نگرانی های خانواده این شهروند منجر شده است.” بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است، ماموران پس از بازداشت این شهروند، به منزل شخصی وی مراجعه کرده و ضمن تفتیش محل، برخی از لوازم شخصی او و خانواده اش را ضبط کرده اند. شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق

بهشت بهانه ای برای جهنم کردن دنیاست

چون درک و فهم ما از زندگی خیلی ناچیز هست و میدونیم که هر لحظه ممکنه یک مصیبتی به ما وارد بشه زندگی توی همچین شرایطی خیلی دشوار و نگران کننده هست و ما براش یک راه حل میسازیم مردم میرن از فال گیر ها و آخوندها میپرسن تا یک سرنخی از آینده بدست بیارن بعد دمبال این هستن که سرنوشت با اون ها رفتار رئوفانه ای داشته باشه یا اینکه از خدا میخوان که به اونها احساس امنیت کاذب میده که این به هیچ دردی نمیخوره