رد شدن به محتوای اصلی

گزارشی از اعدام یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج

خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. وی متهم است که در سال های ۶۹ و ۷۲ اقدام به قتل یک مغاره دار و یک راننده کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از همشهری، روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.

بر اساس این گزارش، در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۶۹ گزارش سرقت به اداره شهربانی شهرستان گنبدکاووس اعلام شد و ماموران پس از حضور در محل حادثه با جسد صاحب مغازه فرش‌فروشی روبرو شدند.

در تحقیقات پلیس فردی به نام بابک و همراهش به اتهام سرقت و قتل تحت تعقیب قرار گرفتند و بعد از ۴ سال بابک در تهران بازداشت می‌شود.

مرد جوان در تحقیقات اولیه به قتل مرد فرش‌فروش اعتراف کرد و گفت: “مدتی قبل با یک مرد افغانستانی به‌نام اصغر آشنا شدم. او باربر بود و به من گفت مرد فرش‌فروشی را می‌شناسد که وضع مالی خوبی دارد و برای او چندین بار فرش برده است. گفت اگر از مغازه‌اش سرقت کنیم پولدار می‌شویم”.

وی افزود: “روز حادثه به‌همراه اصغر و به بهانه خرید فرش به مغازه مقتول رفتیم. بعد از چند سؤال و جواب چاقو را درآورده و به او حمله کردم. بعد از کشتن مرد میانسال هر چه در مغازه بود سرقت کردیم. وسایل سرقتی را تقسیم کرده و از هم جدا شدیم. شب اول را در خانه خواهرم در یکی از شهرستان‌ها گذراندم و بعد از آن از این شهر به آن شهر می‌رفتم تا دستگیر نشوم.”

سپس متهم به یک قتل دیگر اعتراف کرد و گفت: “سال ۷۲ برای کار به خوزستان رفتم و در کوره آجرپزخانه‌ای مشغول کار شدم. در آنجا نیاز به چند کارگر داشتند. یکی از کارگرها به‌نام قاسم که او نیز افغانستانی بود به من پیشنهاد داد برای پیدا کردن کارگر به تهران برویم”.

او ادامه داد: “آن زمان عاشق خودروی پیکان جوانان بودم و برای همین از قاسم خواستم برای رفتن به تهران حتماً پیکان جوانان کرایه کند. راننده قبول کرد که در ازای ۱۱ هزار تومان ما را به تهران ببرد. اما در راه با قاسم تصمیم گرفتیم که خودروی پیکان را سرقت کنیم. به‌همین دلیل راهی بهشت‌زهرا شدیم و در آنجا با پارچه‌ای راننده جوان را خفه کردیم. پیکان را سرقت کردیم و به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان فروختیم و پول آن را بین خودمان تقسیم کردیم و قاسم را هم بعد از این ماجرا دیگر ندیدم”.

بابک به اتهام دو قتل عمد در دادگاه جنایی به اعدام محکوم شد و این حکم در دیوان عالی کشور نیز تأیید شد و با گذشت ۲۶ سال از این پرونده متهم سحرگاه چهارشنبه گذشته اعدام شد.

لازم به یادآوری است که هرانا پیشتر در تاریخ ٣ اردیبهشت ماه، از اجرای حکم اعدام دستکم هفت زندانی در زندان رجایی شهر کرج خبر داده بود. این زندانیان که غالبا به اتهام «قتل» به اعدام محکوم شده بودند، روز یکشنبه ۳۱ فروردین، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

نوشته گزارشی از اعدام یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج اولین بار در خبرگزاری هرانا پدیدار شد.



نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب چرا خدا وجود ندارد آرمین نوابی

دانلود کتاب چرا خدا وجود ندارد نوشته آرمین نوابی

اولین اعتصاب در سال جدید؛ کارگران راه آهن خراسان دست از کار کشیدند

    کارگران خط و ابنیه فنی در کرمان. آرشیو    کارگران راه آهن خراسان روز چهارشنبه اول فروردین، به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود دست از کار کشیدند تا عملا نخستین اعتصاب کارگری در سال جدید را رقم بزنند. کانال تلگرامی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن نوشت که حقوق و مزایای آخر سال این کارکنان پرداخت نشده و با قرار گرفتن در ماه رمضان و ایام نوروز، آنها با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند. مشکلات کارگران راه‌آهن تنها مربوط به یک استان خاص نیست و در بسیاری از استان‌ها این روند حاکم است. در این ارتباط، خبرگزاری ایلنا روز ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که شماری از کارگران پیمانکاری شاغل راه‌آهن که در بخش نگهداری از خطوط ریلی کار می‌کنند، می‌گویند: «بخشی از حقوق ماه گذشته را طلبکاریم و در عین حال، با سپری شدن روز مرد، عید مبعث و ۲۲ بهمن خبری از پرداخت مزایای این ایام نیست.» ایلنا تاکید کرده بود آن‌ها خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم هستند. آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، کارگران پیمانی راه آهن از مزد کمتر و شمار

حقوق پایمال شده مردم قشقایی

حقوق پایمال مردم قشقایی ها در بخش اول نگاهی بسیار مختصر به تاریخ قشقایی ها می اندازم و به معرفی ایل قشقایی می پردازم و در بخش دوم به حقوق سلب شده قشقایی ها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران خواهم پرداخت. مردم قشقایی در تاریخ معاصر ایران قشقایی ها ترک زبان هستند و به گویشی از زبان های اغوز غربی تکلم می کنند، مرکز اصلی ایل قشقایی در استان فارس است.