رد شدن به محتوای اصلی

اعتراضات دیماه ۹۸؛ یازده شهروند در آمل مجموعا به ۸۸ ماه حبس محکوم شدند

خبرگزاری هرانا – علی شکری، آزاده جوانی، علیرضا محمدنژاد، آیدین جوانی، فرشته محمودی، حسین مصطفی نیا، میثم خدابنده لو، حمید محمدی ایرائی، امین فروحی، محمدرضا شجاعی و آیدا جوانی، یازده تن از شهروندان اهل آمل توسط دادگاه انقلاب این شهر هر یک به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان در تاریخ ۲۲ دی‌ماه ۹۸ در جریان تجمعات اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار آزاد شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یازده تن از شهروندان اهل آمل توسط دادگاه انقلاب این شهر هر یک به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

براساس این حکم که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب آمل به ریاست قاضی مرتضی مهدوی صادر شده است، ۱. فرشته محمودی، فرزند اسکندر ۲. حسین مصطفی نیا، فرزند باقر ۳. میثم خدابنده لو، فرزند عزت الله ۴. محمدرضا شجاعی، فرزند نصرت الله ۵. حمید محمدی ایرائی، فرزند ابراهیم ۶. علیرضا محمدنژاد، فرزند نعمت الله ۷. آیدا جوانی فرزند قدرت الله ۸. آزاده جوانی فرزند قدرت الله ۹. آیدین جوانی، فرزند قدرت الله ۱۰. علی شکری، فرزند علی اصغر ۱۱. امین فروحی، فرزند جعفر، هر یک از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

یکی از دلیل صدور حکم علیه این شهروندان، روشن کردن شمع در میدان قائم شهرستان آمل در همدردی با خانواده قربانیان پرواز ۷۵۲ عنوان شده است.

این افراد در تاریخ ۲۲ دیماه ۹۸ در خیابان هراز آمل مقابل پایگاه سپاه پاسداران این شهر در جریان تجمعات اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار آزاد شده بودند.

در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۹۸، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین، توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران ساقط شد. صبح شنبه ۲۱ دی ماه، ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید این واقعه مدعی شد که هدف گیری هواپیمای مسافربری غیرعمدی و ناشی از خطای عامل انسانی بوده است. این موضوع منجر به موجی از اعتراضات به خصوص در دانشگاه‌های مختلف کشور شد.

روز سه شنبه ۲۴ دی ماه، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت دستکم ۳۰ شهروند در جریان تجمعات و اعتراضات مردمی اخیر خبر داده بود.

نوشته اعتراضات دیماه ۹۸؛ یازده شهروند در آمل مجموعا به ۸۸ ماه حبس محکوم شدند اولین بار در خبرگزاری هرانا پدیدار شد.



source https://www.hra-news.org/2020/hranews/a-24554/

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب چرا خدا وجود ندارد آرمین نوابی

دانلود کتاب چرا خدا وجود ندارد نوشته آرمین نوابی

اولین اعتصاب در سال جدید؛ کارگران راه آهن خراسان دست از کار کشیدند

    کارگران خط و ابنیه فنی در کرمان. آرشیو    کارگران راه آهن خراسان روز چهارشنبه اول فروردین، به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود دست از کار کشیدند تا عملا نخستین اعتصاب کارگری در سال جدید را رقم بزنند. کانال تلگرامی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن نوشت که حقوق و مزایای آخر سال این کارکنان پرداخت نشده و با قرار گرفتن در ماه رمضان و ایام نوروز، آنها با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند. مشکلات کارگران راه‌آهن تنها مربوط به یک استان خاص نیست و در بسیاری از استان‌ها این روند حاکم است. در این ارتباط، خبرگزاری ایلنا روز ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که شماری از کارگران پیمانکاری شاغل راه‌آهن که در بخش نگهداری از خطوط ریلی کار می‌کنند، می‌گویند: «بخشی از حقوق ماه گذشته را طلبکاریم و در عین حال، با سپری شدن روز مرد، عید مبعث و ۲۲ بهمن خبری از پرداخت مزایای این ایام نیست.» ایلنا تاکید کرده بود آن‌ها خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم هستند. آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، کارگران پیمانی راه آهن از مزد کمتر و شمار

حقوق پایمال شده مردم قشقایی

حقوق پایمال مردم قشقایی ها در بخش اول نگاهی بسیار مختصر به تاریخ قشقایی ها می اندازم و به معرفی ایل قشقایی می پردازم و در بخش دوم به حقوق سلب شده قشقایی ها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران خواهم پرداخت. مردم قشقایی در تاریخ معاصر ایران قشقایی ها ترک زبان هستند و به گویشی از زبان های اغوز غربی تکلم می کنند، مرکز اصلی ایل قشقایی در استان فارس است.