رد شدن به محتوای اصلی

یک کولبر ۱۵ ساله بر اثر سرمازدگی در مرز «میشاو» سقز جان‌باخت

 

 

تصویری از چند کودک‌کولبر. آرشیو

 

سازمان‌های حقوق بشری از جان‌باختن سه کولبر و زخمی‌شدن سه کولبر دیگر در مرزهای دو استان کردستان و کرمانشاه با کشور عراق در روز یکشنبه خبر دادند. یکی از قربانیان، نوجوانی ۱۵ ساله است که در مرز «میشاو» شهرستان سقز بر اثر سرمازدگی جان خود را از دست داد.

از «شلیک مستقیم» ماموران تا سرمازدگی

به گزارش هه‌نگاو، سوران عبدی، کولبر ٢٢ ساله اهل بانه، روز یکشنبه پنجم فروردین در حین کولبری در مرز «هه‌نگه‌ژال» شهرستان بانه با «شلیک مستقیم» ماموران هنگ مرزی به شدت مجروح شد و در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

سوران عبدی، کولبر ٢٢ ساله اهل بانه، که بر اثر تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی کشته شد
سوران عبدی، کولبر ٢٢ ساله اهل بانه، که بر اثر تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی کشته شد

روز یکشنبه، مرز نوسود در استان کرمانشاه نیز صحنه جان‌باختن یک کولبر ۴۸ ساله به نام محمدبایر محمدی اهل جوانرود بود که در حین کولبری بر اثر ایست قلبی درگذشت.

محمدبایر محمدی، کولبر ۴۸ ساله اهل جوانرود که بر اثر ایست قلبی درگذشت
محمدبایر محمدی، کولبر ۴۸ ساله اهل جوانرود که بر اثر ایست قلبی درگذشت

فرزند ۱۵ ساله آقای محمدی به نام میلاد نیز روز جمعه در حین کولبری در همین منطقه بر اثر سقوط از ارتفاعات به شدت زخمی شد و هم‌اکنون تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد.

سومین کولبر جان‌باخته شامگاه یکشنبه هستیار عبدالکریم، نوجوان ۱۵ ساله اهل دیواندره، است که در مرز «میشاو» شهرستان سقز بر اثر سرمازدگی جان خود را از دست داد.

پیکر هستیار روز دوشنبه توسط مردم منطقه پیدا و به بیمارستان سقز منتقل شد.

مرز مریوان نیز در روز یکشنبه صحنه «شلیک مستقیم» ماموران مسلح جمهوری اسلامی به سوی کولبران بود که در نتیجه آن یک نوجوان ۱۶ ساله اهل دیواندره به نام میلاد حسینی از ناحیه کتف و پشت به شدت زخمی شد. میلاد اکنون در بیمارستان مریوان تحت مراقبت پزشکی قرار دارد.

 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب چرا خدا وجود ندارد آرمین نوابی

دانلود کتاب چرا خدا وجود ندارد نوشته آرمین نوابی

اولین اعتصاب در سال جدید؛ کارگران راه آهن خراسان دست از کار کشیدند

    کارگران خط و ابنیه فنی در کرمان. آرشیو    کارگران راه آهن خراسان روز چهارشنبه اول فروردین، به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود دست از کار کشیدند تا عملا نخستین اعتصاب کارگری در سال جدید را رقم بزنند. کانال تلگرامی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن نوشت که حقوق و مزایای آخر سال این کارکنان پرداخت نشده و با قرار گرفتن در ماه رمضان و ایام نوروز، آنها با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند. مشکلات کارگران راه‌آهن تنها مربوط به یک استان خاص نیست و در بسیاری از استان‌ها این روند حاکم است. در این ارتباط، خبرگزاری ایلنا روز ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که شماری از کارگران پیمانکاری شاغل راه‌آهن که در بخش نگهداری از خطوط ریلی کار می‌کنند، می‌گویند: «بخشی از حقوق ماه گذشته را طلبکاریم و در عین حال، با سپری شدن روز مرد، عید مبعث و ۲۲ بهمن خبری از پرداخت مزایای این ایام نیست.» ایلنا تاکید کرده بود آن‌ها خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم هستند. آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، کارگران پیمانی راه آهن از مزد کمتر و شمار

حقوق پایمال شده مردم قشقایی

حقوق پایمال مردم قشقایی ها در بخش اول نگاهی بسیار مختصر به تاریخ قشقایی ها می اندازم و به معرفی ایل قشقایی می پردازم و در بخش دوم به حقوق سلب شده قشقایی ها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران خواهم پرداخت. مردم قشقایی در تاریخ معاصر ایران قشقایی ها ترک زبان هستند و به گویشی از زبان های اغوز غربی تکلم می کنند، مرکز اصلی ایل قشقایی در استان فارس است.