رد شدن به محتوای اصلی

واکنش‌ها به نامگذاری خامنه‌ای برای سال جدید؛ کاربران: «فقر بیشتر» در راه است

 

فقر در ایران. آرشیوفقر در ایران. آرشیو

پس از نامگذاری سال جدید خورشیدی از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به ان واکنش نشان داده و محتوای آن را نشان از فقر بیشتر جامعه و گسترش رانت‌های حکومتی دانسته‌اند.

کاربری به نام «مطهره» پس از پخش تلویزیونی سخنان علی خامنه‌ای، در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «‏جهش تولید با مشارکت مردم یعنی نظام از یک سو در بهبود وضعیت اقتصادی چنان درمانده شده که از بدنه نهایتا ۳۰ درصدی استمداد می‌جوید و از سوی دیگر، اعتراضات مردم را تنها به مساله اقتصادی تقلیل می‌دهد و از سایر تعارضات مانند حجاب اجباری و برخورد بی‌سابقه با فعالان مدنی، چشم‌پوشی میکند.»

یک کاربر هم با استتاد به تجربیاتش طی سال‌های گذشته، نوشت: «نه جهش تولیدی اتفاق خواهد افتاد و نه مشارکت مردمی، فقط یک سری رانت‌های جدید بر اساس شعار سال شکل خواهد گرفت. همین.»

مجتبی داوودی هم در «ایکس» با اشاره به زوایای پنهان این نامگذاری در کسب درآمدهای دولتی از منابع مردمی، نوشته است: «شعار سال: "جهش تولید با مشارکت مردم" برای مالیات بیشتر، فقط بخش دوم شعار حذف شده.»

کاربر دیگری این موضوع را به کنایه بیان داشته و در اکانت خود آورده که این نامگذاری، فرمان علنی دست در جیب مردم کردن است و آورده: «از شعار سال معلومه سهم بزرگی در افزایش بودجه دولت داریم.»

کاربر «منبع موثق» هم در ارتباط با بی‌حاصل بودن این شعارها، نوشته است: «معظم له رسما گفتند غلط کردیم اسم تورم را در شعار سال پیش آوردیم؛ با همون اسم‌های غیر قابل سنجش قبلی ادامه میدیم.»

کاربر «محمدحسین کریمی‌پور» هم از جنبه دیگری به مفید نبودن نامگذاری ها از سوی علی خامنه‌ای پرداخته و نوشته است: «قدرتی خدا، هر موضوعی شعار سال شد در طول همان سال، به باد فنا رفت.... یک شعار سال بیش نداریم: “هر سال، دریغ از پارسال!”»

آنچه در تمام این سال‌های نامگذاری هر سال با یک شعار، بیشترین نمود را داشته، برگزاری همایش‌های فراوان تحت عنوان آن، تولید اقلام تبلیغاتی با نام آن و یا انجام پروژه‌های رانتی در لوای آن بوده که به گفته کاربری «نکته‌ای که جالبه، اینه که شعارهای هر سال، در حد همون شعار باقی میمونه.»

 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب چرا خدا وجود ندارد آرمین نوابی

دانلود کتاب چرا خدا وجود ندارد نوشته آرمین نوابی

اولین اعتصاب در سال جدید؛ کارگران راه آهن خراسان دست از کار کشیدند

    کارگران خط و ابنیه فنی در کرمان. آرشیو    کارگران راه آهن خراسان روز چهارشنبه اول فروردین، به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود دست از کار کشیدند تا عملا نخستین اعتصاب کارگری در سال جدید را رقم بزنند. کانال تلگرامی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن نوشت که حقوق و مزایای آخر سال این کارکنان پرداخت نشده و با قرار گرفتن در ماه رمضان و ایام نوروز، آنها با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند. مشکلات کارگران راه‌آهن تنها مربوط به یک استان خاص نیست و در بسیاری از استان‌ها این روند حاکم است. در این ارتباط، خبرگزاری ایلنا روز ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که شماری از کارگران پیمانکاری شاغل راه‌آهن که در بخش نگهداری از خطوط ریلی کار می‌کنند، می‌گویند: «بخشی از حقوق ماه گذشته را طلبکاریم و در عین حال، با سپری شدن روز مرد، عید مبعث و ۲۲ بهمن خبری از پرداخت مزایای این ایام نیست.» ایلنا تاکید کرده بود آن‌ها خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم هستند. آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، کارگران پیمانی راه آهن از مزد کمتر و شمار

حقوق پایمال شده مردم قشقایی

حقوق پایمال مردم قشقایی ها در بخش اول نگاهی بسیار مختصر به تاریخ قشقایی ها می اندازم و به معرفی ایل قشقایی می پردازم و در بخش دوم به حقوق سلب شده قشقایی ها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران خواهم پرداخت. مردم قشقایی در تاریخ معاصر ایران قشقایی ها ترک زبان هستند و به گویشی از زبان های اغوز غربی تکلم می کنند، مرکز اصلی ایل قشقایی در استان فارس است.