رد شدن به محتوای اصلی

نهاد حقوق بشری: مقامات قضایی جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۲ دست‌کم ۷۶۷ شهروند را اعدام کردند

 اعدام | Execution  اعدام | Execution 

یک نهاد حقوق بشری در گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر سال ۱۴۰۲ در ایران، اعلام کرد در سال ۱۴۰۲ خورشیدی، «دست‌کم ۷۶۷ شهروند، از جمله ۲۱ زن و دو کودک» اعدام شدند.

آمار دقیق اعدام‌ها توسط جمهوری اسلامی به طور رسمی اعلام نمی‌شود و رقم اعلام‌شده تنها میزان اعدام‌هایی است که مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران توانسته جمع‌آوری و ثبت کند.

بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از میزان دست‌کم ۷۶۷ اعدام صورت گرفته در یک سال گذشته، هفت مورد در ملأعام بوده است و در میان اعدام‌شدگان ۲۱ زن و دو کودک نیز بوده‌اند.

بر مبنای گزارش هرانا، در این مدت دست‌کم برای «۱۷۲ تن دیگر» حکم اعدام صادر شده و پنج نفر از آنها به «اعدام در ملأعام محکوم شده‌اند.» در این دوره حکم اعدام بدوی ۴۹ نفر نیز در دیوان عالی جمهوری اسلامی تأیید شده است.

بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در یک سال گذشته دست‌کم به ۵۴۰ شهروند شلیک کردند که ۱۲۹ نفر آنها جان باختند.

بنا بر گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از میان ۱۲۹ شهروند کشته شده در یک سال گذشته بر اثر شلیک نیروهای نظامی، ۲۹ تن سوخت‌بر، ۲۹ تن کولبر بوده‌اند.

بر اساس این گزارش سالانه، «۴۱۱ شهروند به واسطه شلیک بی‌ضابطه ارگان‌های نظامی مجروح شدند؛ از این تعداد ۳۵۳ نفر کولبر، ۳۳ شهروند عادی و ۲۵ نفر سوخت‌بر هستند.»

مطابق داده‌های به دست آمده از ۱۰ هزار و ۱۳۳ گزارش ثبت شده در مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، از نخستین روز فروردین ۱۴۰۲ تا ۲۵ اسفند همان سال، «سه هزار و ۱۸۷ شهروند» بر اساس «مبنای عقیدتی یا سیاسی یا در مغایرت مشخصی با اصول حقوق بشری» بازداشت شدند و «۶۷۲ بازداشت نیز مرتبط با سبک زندگی افراد بود.»

هرانا، ارگان خبری این مجموعه حقوق بشری اعلام کرده که در سال گذشته دست‌کم یک حکم قطع عضو صادر و دو مورد حکم قطع عضو اجرا شده و حکم بیش از پنج هزار ضربه شلاق برای شهروندان ایرانی در دادگاه‌های مختلف صادر و حکم «دست‌کم ۴۴۲ ضربه شلاق» اجرا شده است.

بر پایه این گزارش، «۱۶۰ ضربه شلاق در ملأعام» اجرا شده است.

از سوی دیگر، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۸ اسفند در گزارش پایانی خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل از افزایش ۴۳ درصدی اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ و تداوم وضعیت نگران‌کننده حقوق بشر در ایران خبر داده است..


 

 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب چرا خدا وجود ندارد آرمین نوابی

دانلود کتاب چرا خدا وجود ندارد نوشته آرمین نوابی

اولین اعتصاب در سال جدید؛ کارگران راه آهن خراسان دست از کار کشیدند

    کارگران خط و ابنیه فنی در کرمان. آرشیو    کارگران راه آهن خراسان روز چهارشنبه اول فروردین، به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود دست از کار کشیدند تا عملا نخستین اعتصاب کارگری در سال جدید را رقم بزنند. کانال تلگرامی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن نوشت که حقوق و مزایای آخر سال این کارکنان پرداخت نشده و با قرار گرفتن در ماه رمضان و ایام نوروز، آنها با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند. مشکلات کارگران راه‌آهن تنها مربوط به یک استان خاص نیست و در بسیاری از استان‌ها این روند حاکم است. در این ارتباط، خبرگزاری ایلنا روز ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که شماری از کارگران پیمانکاری شاغل راه‌آهن که در بخش نگهداری از خطوط ریلی کار می‌کنند، می‌گویند: «بخشی از حقوق ماه گذشته را طلبکاریم و در عین حال، با سپری شدن روز مرد، عید مبعث و ۲۲ بهمن خبری از پرداخت مزایای این ایام نیست.» ایلنا تاکید کرده بود آن‌ها خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم هستند. آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، کارگران پیمانی راه آهن از مزد کمتر و شمار

حقوق پایمال شده مردم قشقایی

حقوق پایمال مردم قشقایی ها در بخش اول نگاهی بسیار مختصر به تاریخ قشقایی ها می اندازم و به معرفی ایل قشقایی می پردازم و در بخش دوم به حقوق سلب شده قشقایی ها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران خواهم پرداخت. مردم قشقایی در تاریخ معاصر ایران قشقایی ها ترک زبان هستند و به گویشی از زبان های اغوز غربی تکلم می کنند، مرکز اصلی ایل قشقایی در استان فارس است.