رد شدن به محتوای اصلی

واکنش نظام پزشکی کشور به خودکشی پرستو بخشی؛ تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» و درخواست برخورد با مقصران


 


پرستو بخشی، متخصص قلب
پرستو بخشی، متخصص قلب

در پی خودکشی دکتر پرستو بخشی به علت فشارهای وارده در محل کار و از سوی شبکه درمان کشور، سازمان نظام پزشکی با برگزاری جلسه فوق‌العاده اعلام کرد که با تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب»، با خاطیان و مقصران این اتفاق برخورد می‌شود.

وب‌سایت «خبرآنلاین» در گزارشی از این جلسه فوق‌العاده نوشت که معاونت انتظامی و دادسراهای انتظامی سازمان و شهرستان‌ها ملزم به ورود به پرونده‌های مربوطه و برخورد انتظامی با خاطیان و مقصران شدند.

خودکشی این پزشک جوان در روزهای اخیر خبرساز شده بود و سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی ایران در پی خودکشی این متخصص بیماری‌های قلب و عروق در بیمارستان نورآباد دلفان، اعلام کرد؛ «این حجم از افسردگی میان جوان پزشکان بی‌سابقه است.»

علی سلحشور در مطلبی که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده نوشته است: خانم دکتر بخشی پس از دو ترومای بزرگ (از دست دادن پدر و مادر) و با یک سال تاخیر طرح خود را آغاز کرد که وزارت بهداشت کمکی به جابجایی محل طرح ایشان نکردند.

بنابر اعلام سلحشور این پزشک جوان در «لیست سیاه» وزارتخانه بوده و وزارتخانه نسبت به درخواست او بی‌اعتنایی کرده است.

خبرگزاری‌های ایران همچنین گزارش دادند که یکی از اساتید داخلی در بیمارستان رحیمی خرم‌آباد هم «نهایت بی‌انصافی، توهین و تحقیر را در حق او انجام داده بود.»

آن طور که در گزارش‌ها آمده حقوق پرستو بخشی نیز با نامه نگاری مسئول آموزش بیمارستان به ریاست بیمارستان به صورت «نیمه» پرداخت می‌شده است که مشکلات و فشارهای وارده به ایشان منجر به خودکشی می‌شود.

این اتفاق در بین کادر درمان تازگی ندارد به طوری‌که ۳۰ بهمن سال ۱۴۰۲ رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با ابراز نگرانی از آمار بالای خودکشی در میان رزیدنت‌ها یا دستیاران تخصصی پزشکی در کشور، از وزارت بهداشت بابت محرمانه نگه‌داشتن آمار دقیق‌ و اعلام نکردن آن انتقاد کرده بود.

وحید شریعت در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی «ایرنا» با استناد به آمار سازمان نظام پزشکی، از خودکشی منجر به مرگ دستکم ۱۶ رزیدنت یا دستیار پزشکی در سراسر کشور خبر داده بود. همزمان، محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز آمار خودکشی رزیدنت‌های پزشکی در کشور را «نگران‌کننده» دانسته و از تشکیل کمیته‌ای در داخل سازمان نظام پزشکی برای بررسی این موضوع خبر داده بود.

در اواخر دی‌ ماه سال گذشته نیز رسانه‌های داخل ایران در گزارشی مشابه از پنج برابر شدن نرخ خودکشی در جامعه پزشکی خبر داده و اعلام کرده بودند که سالانه دستکم ۱۳ خودکشی منجر به مرگ در میان رزیدنت‌ها رخ می‌دهد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب چرا خدا وجود ندارد آرمین نوابی

دانلود کتاب چرا خدا وجود ندارد نوشته آرمین نوابی

اولین اعتصاب در سال جدید؛ کارگران راه آهن خراسان دست از کار کشیدند

    کارگران خط و ابنیه فنی در کرمان. آرشیو    کارگران راه آهن خراسان روز چهارشنبه اول فروردین، به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود دست از کار کشیدند تا عملا نخستین اعتصاب کارگری در سال جدید را رقم بزنند. کانال تلگرامی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن نوشت که حقوق و مزایای آخر سال این کارکنان پرداخت نشده و با قرار گرفتن در ماه رمضان و ایام نوروز، آنها با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند. مشکلات کارگران راه‌آهن تنها مربوط به یک استان خاص نیست و در بسیاری از استان‌ها این روند حاکم است. در این ارتباط، خبرگزاری ایلنا روز ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که شماری از کارگران پیمانکاری شاغل راه‌آهن که در بخش نگهداری از خطوط ریلی کار می‌کنند، می‌گویند: «بخشی از حقوق ماه گذشته را طلبکاریم و در عین حال، با سپری شدن روز مرد، عید مبعث و ۲۲ بهمن خبری از پرداخت مزایای این ایام نیست.» ایلنا تاکید کرده بود آن‌ها خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم هستند. آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، کارگران پیمانی راه آهن از مزد کمتر و شمار

حقوق پایمال شده مردم قشقایی

حقوق پایمال مردم قشقایی ها در بخش اول نگاهی بسیار مختصر به تاریخ قشقایی ها می اندازم و به معرفی ایل قشقایی می پردازم و در بخش دوم به حقوق سلب شده قشقایی ها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران خواهم پرداخت. مردم قشقایی در تاریخ معاصر ایران قشقایی ها ترک زبان هستند و به گویشی از زبان های اغوز غربی تکلم می کنند، مرکز اصلی ایل قشقایی در استان فارس است.