رد شدن به محتوای اصلی

اعتراضات معیشتی؛ تجمع پرستاران و بازنشستگان مخابرات، اعتصاب کارگران، و تداوم تحصن کشاورزان

 

اعتراض پرستاران در شیراز
 
 

اعتراضات معیشتی در ایران با گذشت تنها ۲۰ روز از سال نو شدت گرفته و روز دوشنبه بیستم فروردین اعتراضات معیشتی بازنشستگان، کارگران، پرستاران، و کشاورزان در شهرهای متعدد جریان داشت.

بر اساس گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و منتشر شده توسط منابع خبری در ایران، در روز دوشنبه ۲۰ فروردین علاوه بر تداوم تجمعات گسترده بازنشستگان مخابرات در چندین شهر، پرستاران نیز در چند شهر استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند، کارگران شرکت سیمان لردگان و شهرداری سربندر (بندر خمینی) اعتصاب کردند و تحصن کشاورزان اصفهان نیز همچنان ادامه دارد.

  • تجمع هم‌زمان بازنشستگان مخابرات در چند شهر

بر اساس گزارش منابع خبری و صنفی، اعتراضات بازنشستگان شرکت مخابرات که در طول سال گذشته دوشنبه‌های هر هفته جریان داشت، در سال نو نیز از سر گرفته شده است و این هفته دست‌کم در شهرهای خرم‌آباد، اردبیل، سنندج، کرمانشاه، رشت، همدان، شیراز، مریوان، ارومیه، بندرعباس، و تهران جریان داشت.

بازنشستگان معترض در این تجمع‌ها شعارهایی از جمله «کو مهار تورم، دروغ نگید به مردم»، «بیمه بی فرانشیز، حق مسلم ماست»، «اجرای آیین‌نامه، حق مسلم ماست‌»، «سهامدار عمده، حق ماها را خورده»، «ستاد اجرایی، حق ماهارا خورده»، «بنیاد تعاون، حق ماها را خورده»، و «مدیر بی لیاقت، استعفا استعفا» سر داده شد.

به‌روز نشدن کمک هزینه‌های رفاهی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، بی‌توجهی مدیریت به آیین‌نامه ۸۹، مشکلات بیمه تکمیلی، و پرداخت نشدن مطالبات سال‌های گذشته به نرخ روز، از جمله دلایل اعتراضات بازنشستگان معترض مخابرات است.

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون خدمات کشوری مصوبه سال ۱۳۸۹ در خصوص وظایف قابل واگذاری و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی است که به موجب آن «تا برطرف شدن موانع واگذاری»، ارائه خدمات به نیروی کار کماکان به عهده دستگاه اجرایی، یعنی دولت، است. اما با گذشت ۱۳ سال از تصویب این آیین‌نامه، و با توجه به اعتراضات مکرر و مداوم این بازنشستگان، به نظر می‌رسد نه «موانع واگذاری» برطرف شده و نه دستگاه اجرایی به وظایف خود در قبال معترضان عمل کرده است.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب چرا خدا وجود ندارد آرمین نوابی

دانلود کتاب چرا خدا وجود ندارد نوشته آرمین نوابی

اولین اعتصاب در سال جدید؛ کارگران راه آهن خراسان دست از کار کشیدند

    کارگران خط و ابنیه فنی در کرمان. آرشیو    کارگران راه آهن خراسان روز چهارشنبه اول فروردین، به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود دست از کار کشیدند تا عملا نخستین اعتصاب کارگری در سال جدید را رقم بزنند. کانال تلگرامی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن نوشت که حقوق و مزایای آخر سال این کارکنان پرداخت نشده و با قرار گرفتن در ماه رمضان و ایام نوروز، آنها با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند. مشکلات کارگران راه‌آهن تنها مربوط به یک استان خاص نیست و در بسیاری از استان‌ها این روند حاکم است. در این ارتباط، خبرگزاری ایلنا روز ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که شماری از کارگران پیمانکاری شاغل راه‌آهن که در بخش نگهداری از خطوط ریلی کار می‌کنند، می‌گویند: «بخشی از حقوق ماه گذشته را طلبکاریم و در عین حال، با سپری شدن روز مرد، عید مبعث و ۲۲ بهمن خبری از پرداخت مزایای این ایام نیست.» ایلنا تاکید کرده بود آن‌ها خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم هستند. آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، کارگران پیمانی راه آهن از مزد کمتر و شمار

حقوق پایمال شده مردم قشقایی

حقوق پایمال مردم قشقایی ها در بخش اول نگاهی بسیار مختصر به تاریخ قشقایی ها می اندازم و به معرفی ایل قشقایی می پردازم و در بخش دوم به حقوق سلب شده قشقایی ها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران خواهم پرداخت. مردم قشقایی در تاریخ معاصر ایران قشقایی ها ترک زبان هستند و به گویشی از زبان های اغوز غربی تکلم می کنند، مرکز اصلی ایل قشقایی در استان فارس است.