رد شدن به محتوای اصلی

شکست سیاست حکومتی فرزندآوری و کاهش میزان تولد در سال 1402


 

با وجود تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای برای تشویق ایرانیان به فرزندآوری، آمار ارایه شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ هزار فرزند کمتر از سال ۱۴۰۱ در ایران به دنیا آمده است. این آمار از شکست سیاست حکومتی فرزندآوری حکایت دارد.

مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال گزارش داد، بر اساس آمار موجود در سال ۱۴۰۲، تعداد یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۴۸ ولادت در کشور به ثبت رسیده است.

آمار سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و ۳۸۱ نوزاد به دنیا آمده‌اند.

مقایسه آمار دو سال گذشته نشان می‌دهد، شمار نوزادان متولد شده در کشور طی سال ۱۴۰۲، حدود ۱۷ هزار و ۴۳۳ نوزاد کمتر از سال ۱۴۰۱ بوده است.

بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال، بیشترین میزان ولادت‌ها در سال ۱۴۰۲ مربوط به استان تهران با تعداد ۱۳۱ هزار و ۱۷۶ نوزاد و کمترین آن مربوط به استان سمنان با تعداد شش هزار و ۹۰۷ نوزاد بوده است.

بر اساس این آمار‌ از تعداد نوزادان متولد شده در این بازه زمانی ۵۱/۸ درصد نوزادان پسر و ۴۸/۲ درصد آنها دختر بوده است.

روند کاهش میزان تولد در کشور در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی و ائمه جمعه در سال‌های گذشته برای تشویق ایرانیان به فرزندآوری تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند.

شکیبا محبی‌تبار، دبیر ستاد ملی جمعیت، آذرماه ۱۴۰۲ با اشاره به اختصاص ۳۰ درصد از بودجه‌های حمایتی به گروه‌های مردمی فعال در فرزندآوری و ازدواج، از «برخورد با عوامل موثر در فضای مجازی، شامل افراد معرفی‌کننده فرد و مراکز سقط جنین» خبر داده بود.

محمدمهدی حسینی‌ همدانی، نماینده علی خامنه‌ای در استان البرز، تیرماه سال گذشته گفته بود فرزندآوری فقط در زمان رفاه نیست و کسانی که تشویق به سقط جنین می‌کنند «در مسیر نسل‌کشی» قرار دارند.

علیرضا اولیایی‌منش، معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران هم اردیبهشت پارسال با اشاره به قانون افزایش جمعیت گفته بود داشتن حداقل چهار فرزند برای هر خانواده ایرانی مدنظر است و اگر آرامش روانی برقرار شود، مادران ایرانی دوست دارند فرزند بیشتری داشته باشند.

با وجود این تاکیدها،‌ اواخر آذر ۱۴۰۲ کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد)، رشد جمعیت ایران را در سال ۲۰۲۲ میلادی کمتر از متوسط جهانی برآورد و اعلام کرد جمعیت ایران در این سال تنها ۰/۷۱ درصد رشد کرده و به ۸۹ میلیون نفر رسیده است.

مسوولان و مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها درباره پیری جمعیت ایران و کاهش نرخ زاد و ولد هشدار داده و گفته‌اند با روند فعلی رشد جمعیت، دو دهه دیگر به ازای هر پنج سالمند، یک کودک وجود خواهد داشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال ۱۴۰۰ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را تصویب کردند.

پیش از آن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها خواهان اجرای طرح‌هایی برای افزایش جمعیت ایران شده بود.

سال ۱۴۰۰ ایران‌اینترنشنال بررسی‌هایی انجام داد که بر اساس نتایج آن تمایل به فرزندآوری در ایران رو به کاهش بوده و ۷۰ درصد از مردم با سیاست‌های جمعیتی حکومت مخالف هستند.

نتایج نظرسنجی ایسپا در بهمن همان سال نشان می‌داد ۲۸ درصد از مردم، داشتن فرزند را باعث خوشبختی زوج‌ها نمی‌دانند و ۱۲ درصد جمعیت هم اعتقادی به داشتن فرزند ندارند.

در سال‌های گذشته گزارش‌هایی از تاثیر مشکلات اقتصادی و معیشتی بر کاهش علاقه‌مندی ایرانیان به فرزندآوری یا داشتن فرزندان زیاد منتشر شده است.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب چرا خدا وجود ندارد آرمین نوابی

دانلود کتاب چرا خدا وجود ندارد نوشته آرمین نوابی

اولین اعتصاب در سال جدید؛ کارگران راه آهن خراسان دست از کار کشیدند

    کارگران خط و ابنیه فنی در کرمان. آرشیو    کارگران راه آهن خراسان روز چهارشنبه اول فروردین، به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود دست از کار کشیدند تا عملا نخستین اعتصاب کارگری در سال جدید را رقم بزنند. کانال تلگرامی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن نوشت که حقوق و مزایای آخر سال این کارکنان پرداخت نشده و با قرار گرفتن در ماه رمضان و ایام نوروز، آنها با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند. مشکلات کارگران راه‌آهن تنها مربوط به یک استان خاص نیست و در بسیاری از استان‌ها این روند حاکم است. در این ارتباط، خبرگزاری ایلنا روز ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که شماری از کارگران پیمانکاری شاغل راه‌آهن که در بخش نگهداری از خطوط ریلی کار می‌کنند، می‌گویند: «بخشی از حقوق ماه گذشته را طلبکاریم و در عین حال، با سپری شدن روز مرد، عید مبعث و ۲۲ بهمن خبری از پرداخت مزایای این ایام نیست.» ایلنا تاکید کرده بود آن‌ها خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم هستند. آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، کارگران پیمانی راه آهن از مزد کمتر و شمار

حقوق پایمال شده مردم قشقایی

حقوق پایمال مردم قشقایی ها در بخش اول نگاهی بسیار مختصر به تاریخ قشقایی ها می اندازم و به معرفی ایل قشقایی می پردازم و در بخش دوم به حقوق سلب شده قشقایی ها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران خواهم پرداخت. مردم قشقایی در تاریخ معاصر ایران قشقایی ها ترک زبان هستند و به گویشی از زبان های اغوز غربی تکلم می کنند، مرکز اصلی ایل قشقایی در استان فارس است.